خانه ¦ رزومه ¦ مقالات و کتب ¦ فایل های آموزشی ¦ وبلاگ ریاضی ¦ وبلاگ معلمی ¦ وبلاگ ادبی

۱ بهمن ۱۳۸٥ -- مساله حل کنی!!

* آخرین کار تحقیقی من در زمینه‌ی «تحقیق در عملیات» و «بهینه سازی مسائلی با ساختار شبکه‌ای» رو می‌توانید از اینجا دریافت کنید:

مسائل SST و الگوریتم کروسکال - بهمن ۱۳۸۵
(فایل: pdf - حجم: ۴۳۰ کیلو بایت)

* تصویر پشت صفحه (background) کامپیوتر من این تصویر است.... شاید بد نباشه اگر شما هم این روش‌ها رو امتحان کنید. لااقل وقت‌تون در هنگام downloadهای طولانی، خوب استفاده می‌شه...!

* معرفی یک لینک برای بچه‌های آمار : آمار لحظه به لحظه جهان!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در فصل examinations سروکار ماست با کتاب و جزوه و محیط مجازی بناچار در حاشیه و «احتمال فازی» ناگزیر در زاویه!

یکی از چیزهایی که همیشه دوست داشتم تو وبلاگم داشته باشم و بخصوص بعد از مطالعه کتاب فنون مساله حل کردن(۱) بیشتر روش فکر کردم قسمت حل مساله است.

وقتی در پیاده‌رو این شاهراه اطلاعاتی قدم می‌زنم و حرکت آرام یا تند عبورکنندگان را زیر نظر دارم، بعضی ماشین‌ها برای دقایقی من رو سر جای خودم نگه می‌دارند... و این‌ها وبلاگ‌هایی هستند که به طرح مسائل ریاضی می‌پردازند و بازدیدکنندگان به آنها جواب می‌دهند و بحث می‌کنند. (مثل کاری که وبلاگ سینوس ۹۰ یا بعضی وقت‌ها امید ریاضی و ... انجام می‌دهند)

از این فضایی که تو این وبلاگ‌ها وجود داره خیلی لذت می‌برم... مثل تنفس هوای تازه و پر از اکسیژن می‌مونه... مساله رو یادداشت می‌کنم و از اینترنت می‌یام بیرون. تا شب کاغذ مساله تو دستامه تا حل بشه و با شوق حل مساله برم تو اون وبلاگ و جواب رو با نویسنده‌اش چک کنم...

واسه همین علیرغم علاقه‌ای که به نشان دادن زیبایی‌ها و کاربردهای ریاضی تو این وبلاگ دارم، هرازچندگاهی گریزی هم به مسائل ریاضی می‌زنم و یه چیزهایی می‌نویسم تا با هم رو اونها فکر کنیم... امیدوارم این روند زیبا ادامه‌دار باشه...

اولین مساله (مربوط به استدلال منطقی در ریاضیات)

دو ریاضی‌دان به نام‌های P و S داریم.
دو عدد طبیعی بین ۲ تا ۱۰۰ در نظر می‌گیریم.
حاصلضرب آنها را به P و حاصلجمع آنها را به S می‌گوییم.
هر دو نفر می‌دانند که اعداد در فاصله ۲ تا ۱۰۰ هستند و می‌دانند که حاصلضرب به P و حاصلجمع به S گفته شده است.

آقای P : من نمی‌دانم عدد تو چند است!
آقای S : این حرف تو اطلاعات جدیدی به من نمی‌دهد. من از قبل هم می‌دانستم که تو نمی‌دانی عدد من چند است. من هم نمی‌دانم که عدد تو چند است!
آقای P : آهان! من عدد تو را فهمیدم!
آقای S : من هم عدد تو را فهمیدم!

اعداد داده شده به P و S را تعیین کنید.

(بدلیل حفظ امانتداری علمی باید عرض کنم که این مساله جالب را در یکی از دست‌نوشته‌های استاد مجید میرزاوزیری(۲) دیدم. اما نمی‌دانم جزء مسائل کلاسیک ریاضی است یا اینکه طراحی خود ایشان است!)

خوب! اعداد را پیدا کردید یا دارید فکر می‌کنید؟ یه فنجون قهوه برای خودتون درست کنید و آرام پشت میزتون بنشینید و در حالیکه قهوه را مزه مزه می‌کنید به روند منطقی لازم برای حل این مساله فکر کنید... توصیه می‌کنم زود دست به قلم نبرید و ورقه سیاه کنید... کمی فکر کردن قبل از هر نوشتنی، دید شما را باز می‌کند و باعث می‌شود تا اگر در یک مسیر اشتباه جلو رفتید و به جواب نرسیدید ذهنتون خسته نشه و راه‌های دیگری رو جلوی پای خودش ببینه... امتحان کنید!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- فنون مساله حل کردن: استیون کرانتس - ترجمه مهران اخباریفر - از مجموعه کتابهای آمادگی المپیاد ریاضی - جلد نارنجی رنگ - انتشارات فاطمی
۲- لینک سایت استاد مجید میرزا وزیری در سمت چپ وبلاگ در بخش «سایت‌های مفید» وجود دارد.

پيام هاي ديگران ()                                                  نوشته میلاد افشین منش | Milad Afshin Manesh



کلیه حقوق این وبلاگ محفوظ و متعلق به میلاد افشین منش است