یه عیدی + دومين مساله منطقی! (اين عنوان را ۲-بار اشتباه تايپ کردم!!چـــرا؟؟)

یه عیدی کوچک براتون دارم:
یکی از ۳ بازی کامپیوتری مورد علاقه من : Cubox. 
بعید است که سیستم رو روشن کنم و سراغ این بازی نیام. چون این بازی به روحیه بهینه‌سازی من خیلی می‌خوره!! پیشنهاد می‌کنم شما هم اونو امتحان کنید. ۶۴ کیلو بایت هم بیشتر نیست. به حالت zip است. اونو بگیرید و باز کنید و فایل داخل اش رو با ماوس بکشید روی دسکتاپ و اجرا کنید.

دریافت بازی فکری Cubox
یه راهنمای کوچک هم برای بازی نوشتم. بد نیست اینو هم ببینید--> راهنمای بازی Cubox

***

اگرچه هیچ‌گاه عادت به «آپ» کردن‌های زود هنگام و پشت سر هم ندارم اما گفتم تا قبل از بیان مطلب احتمال فازی شاید بد نباشد این روند حل مسائل منطقی را ادامه دهم.
فکر کنم مجموعه این سوالات، به سرانجام جالبی، منتهی شود...

پیش‌نیاز حل این مسائل هم، حل همان دو مساله قبلی است که پاسخ آنها در پست قبلی عرض شد...

دومین مساله (مربوط به استدلال منطقی در ریاضیات)

دو عدد طبیعی متوالی را روی دو کاغذ جداگانه می‌نویسیم و کاغذها را طوری به آقای A و آقای B می‌دهیم که از اعداد یکدیگر باخبر نشوند.
آقای C هم در اتاق حضور دارد ولی او هم از اعداد نوشته شده روی کاغذ بی‌خبر است.
آقای A: من نمی‌دانم عدد تو چند است!
آقای B: من هم نمی‌دانم که عدد تو چند است!
آقای A: من هنوز نمی‌دانم عدد تو چند است!
آقای B: من هم هنوز نمی‌دانم که عدد تو چند است!
.....

این مکالمه به همین ترتیب چندین بار بین آقای A و B رد و بدل می‌شود. تا اینکه یکی از آن‌دو می‌گوید: من عدد تو را فهمیدم!

در این لحظه آقای C که داشته از ابتدا صحبت‌های آنها را گوش می‌کرده است، عدد هر دو را اعلام می‌کند!!

آقای C چگونه این‌کار را انجام می‌دهد؟

آسونه... نه؟

/ 12 نظر / 6 بازدید
نمایش نظرات قبلی
روزبه

ميلاد جان نمدونم کامنت قبلی خوندی يا نه ولی اگر تونستید برام دعوت نامه پرشين گيگ بفرستيد البته با تشکرات قبلی

مثلث

به شما لينک داديم. موفق باشيد

محمدی

يه بار معلم اول راهنمايی سوال داده بود که چه عددی بر ۵ بخش پذير است ؟دانش آموز جواب داده که : عددی که اگر آن را بر ۵ تقسيم کنيم باقيمانده آن صفر شود ولی معلم به او نمره نداده است و به دانش آموز گفته که عددی که رقم يکان آن صفر یا ۵ باشد . آيا جواب دانش آموز اشتباه است يا طراحی سوال معلم ؟ آقا ی افشين منش خواهش می کنم کمی هم در مورد نقايص تدريس معلمان نيز گفتگو کنيد شايد راهگشا باشد .

خودم

خانم/آقای محمدی! متاسفانه جمعيت کثيری از معلمان ما سواد کافی ریاضی ندارند....... (مولف کتاب تعريف می کرد: در يک جلسه ضمن خدمت يه خانمی که معلم نمونه استان گيلان يا مازندران شده بودند هنوز نمی دونست که در مبنای مثلا ۵ نميشه اعداد بيشتر از ۴ باشه و ۱۵ سال به بچه ها اشتباه تدريس کرده بود) .......... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

محمد اردكاني نژاد

با سلام يه راست برم سر اصل مطلب من می تونم با کمال صراحت اعلام کنم که تا همين ترم قبل توی دانشگاه هيچکس مثل من از رياضيات متنفر نبود. من حتی شبهای محرم هم هر کاری می کنم گريه ام نميگيره ولی وقتی کتاب رياضی رو باز می کنم (مخصوصا سيلورمن و ليتهولد) های های گريه می کنم. جوری که کتابم خيس ميشه. (خيلی اغراق کردم). حالا چرا تا ترم قبل من از رياضی بدم ميومد. چون اين ترم يه استاد خيلی مشتی و باحال به تورمون خورده که ديگه مثه بقيه استادها فرمول تو مخمون نمی کنه. وقتی مساله رو روی تخته مينويسه تا خود ما راه حلش رو نگم و فکر نکنيم نمی ره سر سوال بعدی. ولقعا که محشره باور کنين جوری شده که من هر موقع وقت مرده گير ميارم ميرم سر الگوريتمها و مسايل منطقی و شيرين!!!!!!!!!! رياضی. باور کنين که من الان يکی از عشاق رياضی هستم. حالا چرا اين حرفها رو به شما ميزنم. نمی دونم. شايد چون شما هم رياضی رو دوست داين. راستی شغلتون چيه؟؟؟؟ با تشکر اگر وقت کردين يه سری بهم بزنين خوشحال ميشم. اگه من اطلاعات رياضی شما رو داشتم الان جزو ۱۰ برنامه نويس برتر ايران بودم. آّه و صد خيف

آرزو

سلام ممنون از نظرات تبریک آمیزانه و گرمتون!!! یه چند تا انتقاد : 1- فکر نمی کنین طرح این همه معما(معماهای تقریبا مشابه) تو چند تا پست متوالی باعث خستگی و یکنواختی بشه؟؟؟ فکر می کنم اگه هرچند وقت یه بار این کار انجام بشه هم خواننده ها رغبت بیشتری بکنن به جواب دادن و هم از یکنواختی بیرون میاد... از نظر من آدم باید برای همه ی سلیقه ها بنویسه!!! مثلا اونایی که معما دوس ندارن جواب بدن!!! ولی دوس دارن نظر بدن باید چی کار کنن؟؟؟ 2- انشاالله مطلب فازی شما در کدام پست بعدی به انجام خواهد رسید؟؟؟...( دوشنبه، 14 اسفند، 1385)... همه رو جوون به لب کردین خداییش با این مطلب فازی... (حداقل یه nتو این جمله صدق می کنه...)

م.جوادغريبی

بسم الله الرحمن الرحیم یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال "رستاخیزطبیعت ودگردیسی روزگار برشما دوست عزیز خجسته باد" ***** واژه ای پرطمطراق با نام نوروز وقایع مجلل وملون ماه اختتام سال و چكیده حوادث حادث شده این موسم سال که در بطن یا كناره زندگی ایرانیان درجریان است،مبین وگواه واقعیتی ملموس درزندگی جامعه ایران است وآن تقریب بودن عیدنوروز-ازنیکوترین وزیباترین اتفاق زندگی ایرانی ها-است.اگرچه به اذعان واذهان صاحبان تفکر نوروز پردردسربوده ولی ازسویی هم مطبوع ترین وبه انشایی مقبول ترین دردسر زندگی ایرانی است. اتفاقاتی كه رشته گسترده ای از اقتصاد، رسوم، فرهنگ و حتی سیاست را در یك محور گره می زند:نوروز از نوع تكامل یافته ترین جشن های ایرانی است